Voor veel professionals is een leidinggevende functie zo’n beetje een logische stap omhoog in hun carrière. Maar hoe weet je nu óf je de juiste leiderschapsskills bezit, als je nog nooit zo’n functie hebt gehad?

‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.’ Een aan kinderheldin Pippi Langkous toegeschreven, veelgebruikte uitspraak waarmee bedoeld wordt: je kunt pas zeggen óf je iets kunt als je het geprobeerd hebt. Maar hoe test je iemands – potentiële – leiderschapsskills, als diegene nog nooit aan een team leiding heeft gegeven?

AI en leiderschapsskills
Zeker met het oprukkende AI zijn leiderschapsskills voor werkgevers misschien wel dé belangrijkste asset, weet Wouter Durville te vertellen. Hij is CEO van TestGorilla, een softwarebedrijf dat online assessment en selectietests ontwikkelt voor de internationale markt. Inmiddels hebben daar zo’n zeven miljoen mensen gebruik van gemaakt.

‘Wij ontwikkelen ook wel tests voor harde skills, hoor’, vertelt Durville. ‘Zoals taaltests. Maar wij merken ondertussen dat onze leiderschapsvaardighedentests het meest gevraagd zijn. Dingen als vertalen en juridisch werk kun je namelijk prima automatiseren. Terwijl leidinggeven om goede communicatieve skills vraagt, zowel mondeling als schriftelijk, evenals people management skills, die je in staat stellen je medewerkers te coachen en aan te sturen. Daar heb je toch echt een mens voor nodig.’

Naast communicatieve skills worden kandidaat-leidinggevenden getest op vaardigheden als timemanagement, goed organiseren, delegeren en remote vergaderen, legt Durville uit. ‘Dat laatste heeft sinds corona een enorme toevlucht genomen. Maar het is wel iets heel anders dan vergaderen in de klassieke situatie, waarbij je fysiek bij elkaar bent. Je hoeft er geen rocket scientist voor te zijn, zolang je maar weet hoe je met tools als bijvoorbeeld Slack kunt werken.’

Situatie juist beoordelen
Maar de belangrijkste asset waar volgens Durville potentiële leidinggevenden over moeten beschikken is: situational judgement skills. Dit staat voor het vermogen om een situatie juist te kunnen beoordelen, en daar vervolgens naar te handelen door bepaalde taken te prioriteren.

Durville: ‘Daartoe hebben wij een test ontwikkeld, waarmee werknemers zelf hun situational judgement skills kunnen beoordelen. Mensen krijgen allerlei situaties voorgeschoteld, waarbij ze moeten kiezen tussen verschillende opties hoe ze die situatie zouden aanpakken. Goed prioriteiten kunnen stellen is daarbij cruciaal. Dat de test in een behoefte voorziet blijkt wel uit het feit dat het inmiddels door zo’n miljoen mensen gedownload.’

Geschikt/ongeschikt
Naast werknemers is het uiteraard ook voor werkgevers belangrijk om inzicht te krijgen op de leiderschapsskills van hun mensen. ‘Daartoe worden kandidaten op al die verschillende vaardigheidsgebieden getest’, legt Durville uit.

‘Zoals people manangement, communicatieve skills en organiseren. Daar komt uiteindelijk een totaalscore uit. Maar het kan ook zijn dat je op sommige deelgebieden hoog scoort en op andere een stuk minder. Daar kun je eventueel aan werken.’

Zo kun je volgens Durville bijvoorbeeld heel goed zijn in prioriteiten stellen, maar niet uitblinken in people management. ‘Zoals één van onze mensen. Hij is op een gegeven moment teamleider geworden, maar kreeg van zijn team slechte feedback. Hij kan namelijk wel eens wat bot uit de hoek komen. Die bieden wij momenteel een coachingstraject aan om hem in die ontbrekende skills te versterken.’

Leidinggeven of vakkennis versterken
Om teleurstellingen te voorkomen is het goed om de vaardigheden van je mensen goed in beeld te hebben, onderstreept Durville: ‘Je hebt nu eenmaal mensen die het beste floreren als specialist binnen hun eigen vakgebied. Voor zulke mensen is een leidinggevende positie dan ook niet weggelegd, die ambiëren ze meestal ook helemaal niet. Terwijl ook zij verder willen komen in hun loopbaan.’ (bron: Intermediair)