“Ik zie mogelijkheden voor meer verbinding tussen vakgenoten en vakgebieden.”
In dit interview belichten we de jobswitch en de visie van Eric Vullers, uitgever en ondernemer bij Kloosterhof Neer B.V., die een unieke brug heeft geslagen tussen diverse beroepsverenigingen zoals Noloc, LVSC, NOBCO, Develhub, VESB en NVTA.
Eric verbindt de professionals in de vakgebieden van onder meer coaching, supervisie , HRD, L&D en organisatieadvies in zowel de publieke als particuliere sector door de kracht van kennisdeling. Zijn visie is helder: “Kennis is de basis van verbinding.” En dat brengt hij in de praktijk door de leden van de beroepsverenigingen met wie hij samenwerkt toegang te geven tot de vakinhoudelijke content van alle vakbladen in zijn netwerk. De leden hebben op deze manier toegang tot liefst dertien vakbladen waaronder Tijdschrift voor Coaching, LoopbaanVisie, Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties, Tijdschrift Positieve Psychologie en DNM, vakblad over onderwijs en leiderschap.
Wat drijft Eric? Hoe heeft hij de overstap gemaakt van de zorg naar de uitgeverswereld? En hoe heeft hij zijn loopbaan vormgegeven op basis van zijn interesses, motivatie en talenten? Anke Meerding sprak met Eric in het kader van Draw Your Line, een nieuwe app die starters en jobswitchers helpt bij hun loopbaanoriëntatie. Eric deelt in dit interview zijn persoonlijke reis en de uitdagingen en inzichten die hij onderweg tegenkwam. Hij is een voorbeeld van hoe je, door trouw te blijven aan je eigen drijfveren, je carrière een compleet nieuwe wending kunt geven.
Lees verder om te ontdekken hoe Eric Vullers zijn passie en visie inzet om kennis, mensen en organisaties te verbinden.
Waarom was je vanuit je verpleegkundige rol op zoek naar een andere uitdaging?
Eric Vullers: “Na mijn middelbare school wilde ik naar het CIOS, een sportopleiding, omdat sport en beweging mijn passie waren. Mijn ouders zagen meer in een traditionele carrière in de administratieve beroepen. Ondanks mijn passie voor sport volgde ik hun advies en ging naar de MDS, de middelbare detailhandelsschool. Die opleiding paste helemaal niet bij me en na twee jaar besloot ik, zoals dat in die tijd verplicht was, mijn militaire dienstplicht te vervullen. Bij defensie volgde ik de basisopleiding en daarna de opleiding tot ambulancechauffeur. Hierdoor werd mijn interesse in de zorg aangewakkerd. Nadat ik de dienstplicht had vervuld, startte ik de opleiding tot verpleegkundige-A. Maar ik merkte dat de onregelmatige werktijden, de werkdruk en het in mijn ogen onpersoonlijk, afstandelijk en fabrieksmatig verpleegkundig handelen niet overeenkwam met mijn denkbeeld van patiëntgericht werken.”
Wat maakte dat je ging nadenken over iets anders?
“Er waren verschillende factoren waardoor ik ging nadenken over een carrièreswitch. Als jongvolwassene was ik gewend aan een sociaal leven. Ik speelde in het eerste elftal van mijn voetbalclub, maar door de weekenddiensten in het ziekenhuis vervaagde dat sociale leven en de onregelmatige werktijden eisten hun tol. Het ontbrak me aan de mogelijkheid om echt aandacht aan patiënten te geven wat oorspronkelijk de insteek van mijn opleiding was. Ik besloot deze weg niet verder te vervolgen en stapte uit de zorg, maar ik heb er enorm veel geleerd.”
“Omdat ik een andere weg in wilde slaan, reageerde ik op een vacature van acquisiteur voor een aantal supportersmagazines van profvoetbalclubs. Ik kwam terecht bij uitgeverij Limpress, precies wat ik nodig had op dat moment: een aantal jonge mannen dat met veel plezier, mooie plannen en een commercieel doel samenwerkte. Het tegenovergestelde van wat in het ziekenhuis gebeurde. Het gaf weer vrijheid en in mijn ogen het ‘normale’ leven terug.
In deze periode ontstond ook de nieuwsgierigheid naar en interesse in hoe een tijdschrift of magazine inhoudelijk in elkaar zit. Dat bracht me bij andere uitgevers waar ik meer leerde over vakbladen en inhoudelijke publicaties. Maar de enorme commerciële drive paste niet bij mij. Ik trok de stoute schoenen aan en koos mijn eigen weg in de uitgeverswereld.”
Wat zijn de ontwikkelingen die je ziet in het uitgeversvak en wat vind je ervan?
Het uitgeversvak heeft de afgelopen jaren te maken gehad met enorm snelle ontwikkelingen door de digitalisering. Men is volop bezig om mooie oplossingen te vinden in de transitie van papier naar digitaal. Vroeger was het moeilijk te meten wat er daadwerkelijk gelezen werd, maar tegenwoordig kunnen we alles monitoren. Dat geeft ons als uitgevers de uitdaging en verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de inhoud relevant en boeiend blijft. Wij zijn met Kloosterhof op dit moment druk bezig om al onze vakbladen om te vormen naar online kennisplatforms.
Kennis als kern van verbinding. Kun je dat uitleggen?
“Voor mij is kennis delen de basis voor verbinding tussen verschillende vakgebieden. In de traditionele uitgeverswereld is men huiverig om kennis te delen, maar ik geloof sterk in het toegankelijk en beschikbaar maken van content en kennis. Op ons platform ProfessioneelBegeleiden.nl kunnen de leden van de beroepsverenigingen (13) waar we mee samenwerken niet alleen hun eigen vakblad gratis raadplegen, maar ook de twaalf andere vakbladen op dit platform. Daardoor hebben meer dan 12.000 professionals toegang tot elkaars artikelen en kan men van elkaar leren, zelfs als ze uit verschillende vakgebieden komen. Door kennis openlijk te delen, kunnen we bijdragen aan de groei en ontwikkeling.”
Wat zijn andere uitgangspunten die je belangrijk vindt in je werk?
“Naast kennisdeling staat langdurige samenwerking voorop. Vertrouwen is essentieel in deze sector. Ik geloof in het opbouwen van relaties die voor beide partijen waardevol zijn en waarbij kennis laagdrempelig wordt aangeboden. Dit zorgt ervoor dat iedereen in het netwerk kan profiteren van elkaars expertise.”
Hoe stimuleer je dat leden gebruikmaken van kennisdeling en wat doen jullie om dat te meten?
“Onze grote uitdaging blijft om de professionals te blijven prikkelen en stimuleren de artikelen te lezen. Dit doen we door onze websites overzichtelijk en toegankelijk te maken, inhoudelijke nieuwsbrieven te publiceren, sociale media in te zetten en content beschikbaar te stellen op LinkedIn.”
“We analyseren wat het meest gelezen wordt en daardoor krijgen we inzicht in wat populair is en door wie het wordt gelezen. Door deze inzichten kunnen we gerichter inspelen op de behoeften van onze lezers en de samenwerking tussen verschillende beroepsverenigingen verder stimuleren. We hopen een blijvende impact te maken op de vakgebieden waarin we actief zijn door deze strategie van open kennisdeling en het actief betrekken van onze lezers. Ik zie daar nog heel veel mogelijkheden.”